Wednesday, 26 December 2012

Sungguh Kejam

Woowww baru perasan sy da lama x update blog..almaklumla pas hbs training bz ngan keje lain ler plak...opsss lupe plak nk bg salam...ter'excited'...hihihi Assalamualaikum semua...:) Apa yg nak d tulis hari ni adalah mengenai sejarah hitam yg berlaku dlm hdp saya..Alang2 da nak hbs thn 2012 biarlah ia nya menjadi sejarah...saya berharap saya dpt mulakan hdp baru dgn kerjaya yg baru pada tahun 2013 yang akan muncul beberapa hari lg...sementara ada lg lebih kurang dlm 5hr lg utk tahun 2012, sy ingin la mengenang semula sejarah hitam dlm hdp saya ni...huhhu 

Post ni xde tuju pada sape2 pun..hanya sekadar luahan perasaan hati seorang wanita..tgh duk layan mata yg kuyu ni tetibe terjumpa plak video clip "Sungguh Kejam" dari Kangen Band...sblm tu sy nak habaq mai la yg sy byk meminati lagu2 indonesia dr msia...hihi terminat kat melodi n liriknyer..mmg secucuk ngan apa yg berlaku dlm hdp saya sblm ni...ok saya xnak melalut, d cni saya nk menjelaskan knp saya tersentap pabila menghayati lirik lagu ni... 

Pertamanya, memang sejibik sejebon la ngan sejarah hitam saya...huhu betapa sadis xsadis sgt la kan kisah sejarah hitam sy ni..hihi da takdir sering d perlakukan sedemikian kene la terima dgn hati yg terbuka (sedapkan hati je..padahal dlm hati xde sape yg tau..) 

Keduanya, sy pelik bin ajaib la kenapa kaum adam suka sgt mempermainkan CINTA...memang xsume lelaki yg begitu..ye sy akui tp kbnykan yg sy kenal sumenyer jns mcm tu..apa yg mereka dpt ek...huhuuhu da la tgl tanpa sebab munasabab...tgl mcm tu jer dgn penuh persoalan...pastu kene phm2 sendiri..apa ingat kita ni ahli sihir kahh leh mentafsir apa yg org tu pk..aduiii...payah gak dpt yg cenggini punya peel.. 

Ketiganya,lagu ni mmg kene la ngan jiwa sy skrg...yg xtau hala tuju dlm hidup..dgn perangai sorang2 manusia yg ku kenal...tu la ragam hdp kat dunia kan..byk ragam..dugaan tul tahun 2012 ni...Sblm mengakhiri post ni saya attach kan video clip dari KANGEN BAND ya...:) 


Errmmm 2012 byk kenangan pahit,manis, tawar, erm payau pun ada gak..hihihi sumer ni memberi suntikan semangat utk sy teruskan hdp sebagai seorang hamba Allah di bumi ini..semoga Allah membimbingku ke arah kebaikan....insyaAllah... 

p/s: oopss..thn dpn da masuk umoq baru, calon xdok lg mau kahwin...lagu mana mau wat ni...hihihi
(utk peringatan diri sendiri)

Monday, 8 October 2012

Bangkit

Selamat pagi sumer...Terima kasih kepada pembaca2 blog saya yg xseberapa nak menarik ni..hihi almaklumla xpandai nak menulis mcm penulis2 terkenal tu, blog ni pun just utk suka2 jer...eh merepek plak saya pepagi ni kan..jom kita ke topik asal...Pagi ni saya nak bercerita pasal Bangkit....Ha, bukan bangkit dari tdo yer sbb skrg sy da bangun..hihihi


Bangkit mmg ada byk mksd yg tersendiri...kuih pun ada nama bangkit apatah lagi manusia..ooppsss ada ke nama "Bangkit" eh skrg...hihi da2, xnak merepek lg so sy terus straight to the point...Lepas hbs belajar kebiasaannya sume akan cari kerja kan utk byr blk hutang2 yg tertunggak (PTPTN)...hihihi pada masa yg sama jugak kita sbg anak ingin  membalas budi parents kita kan...saya tau sume anak ada niat mcm tu..lepas berjaya nak tlg keluarga..betui x???


Pengalaman saya utk mencari kerja skrg amat la penat...kekadang tu saya sampai da give up utk cari kerja..huhu...akhirnya saya dapat memasuki SL1M ni dan saya ingat ni lah destinasi terakhir saya utk mencari kerja..sape sangka tiada angin tiada ribut tetiba hujan di tengah jln...mcm tu lah kehidupan saya skrg ibarat di luah mati mak di telan mati bapak..eh..eh..ada kene mengena ke??hihihi

Skrg da masuk bulan ke 5 sy dan kawan2 saya dlm training...agak lama jgk la kami ber'training'...training punyer training last2 masa depan kami dr cerah bertukar gelap..mana taknyer dgr cerita dr HR sndri syarikat ni nak bekukan jawatan..time ni la diarg nak bekukan jawatan kan...aduyaiiii




Pening sungguh bila memikirkan soal kehidupan ni..mana taknyer kejerr tetap xde lagi..umoq semakin meningkat...harap2 sempat la nak bls jasa my parents...ikut hati nak berhenti je training ni tp da tgl sebulan je lg better teruskan la perjuangan smpi ke penghujungnya...apa yg penting skrg ni "niat" kene betulkan...w/pun da tau kesudahannya mcm mana kita kene think positive in life...

Bumi Allah ni luas..kita boleh je cari rezeki kat mana2 selagi kita sumer berusaha, berdoa n bertawakal kepadaNya...Allah sentiasa bersama dgn hamba2Nya tidak kira susah atau senang..cuma skrg ni kene cari plan lain plak la...pas hbs training ni tgl sebulan je utk tamatkan tahun 2012
ni..harap2 bln 12 tu da dpt keje tetap..apa2 pun sap2 yg da give up tu apa kata selami kata2 dr DJ Fuzz ft Altimate n Salam...Best gak la lagunyer..lagu bertajuk Bangkit..:)


Bangkit bila ditolak jatuh bangunlah semula
Bangkit bila dijajah boleh tawanlah semula
Bangkit ingat ketua dulu supaya jalan lurus
Kalau tidak ditepi bendung ku tak berakar
Sabit kau umpama cahaya
Yang menyinari bumi
Kau umpama Hang Jebat
Yang melindungi hak dirinya
Kau umpama senjata
Yang melindungi tanah
Sememangnya pendekar yang gagah perkasa
Mana Tun Fatimah
Mana semangat Tun Teja Datuk Maharajalela
Mana cucu Datuk Merah
Keberanian Sarjan Hassan dan Leftenan Adnan
Mari memartabatkan perjuangan Datuk Bahaman
Keris dulu dalam tangan sekarang dalam otak
Paling tajam tak perlu hunus keluar tengkorak
Catur congak cukup sebelum langakah diorak
Tanpa rancangan rapi dah tentu kemenangan rosak
Rapat-rapatkan saf dan buka kuda-kuda
Bila bersatu tunggu lihat siapa berani cuba
Yang akan datang menaruh pada yang semasa
Bangkitlah nusantara
Bangkit bila ditolak jatuh bangunlah semula
Bangkit bila diluka nanti pulihlah semula
Bangkit biar bersusah dulu nanti senang semua
Sakit pada luka kan pulih semula
Bangkit bila ditolak jatuh bangunlah semula
Bangkit bila dijajah boleh tawanlah semula
Bangkit ingat ketua dulu supaya jalan lurus
Kalau tidak ditepi bendung ku tak berakar
Jadi bangkit berkumpul di bawah panji berbulan sabit
Tak sujud pada sesiapa di bawah langit
Tak mengalah walaupun betapa sakit
Sebelum layar bahtera mari kita
Berakit-rakit ke hulu berenang-renang ke tepian
Bersakit-sakit dahulu bersenang senang kemudian
Kemudian
Bangkit bila ditolak jatuh bangunlah semula
Bangkit bila diluka nanti pulihlah semula
Bangkit biar bersusah dulu nanti senang semua
Sakit pada luka kan pulih semula
Bangkit.. bangunlah semula
Bangkit.. tawanlah semula
Bangkit.. umpama cahaya
So..kepada kengkawan jangan give up yer...teruskan usaha dlm perjuangan utk mendapatkan kesenangan hidup...:)


Saturday, 29 September 2012

Jan....ji.....


Salam sahabatku sekalian...hari ni sy ingin berbicara mengenai "JANJI"...mesti ramai yg tau apa itu JANJI cuma terpulang pada diri kita sama ada untuk menunaikan JANJI tersebut atau pun mengingkarinya...Di sini sy ingin menyebut istilah JANJI dlm sesuatu hubungan (percintaan).

Adakah JANJI di dlm sesuatu hubungan hanyalah sekadar untuk menyedapkan hati antara 2 pihak??Bukankah kalu kita berJANJI kita kene tunaikan supaya tidak di kategorikan sbg ciri2 org munafik...Mengikut pengalaman sendiri, LELAKI lg byk menabur JANJI kepad PEREMPUAN...tp bila putus si LELAKI wat xtahu jer...masa buat JANJI bukan manis lg kata2 n ayatnyer...adakah LELAKI disifatkan sebegitu rupa...bila mau mcm2 ayt manis kuo tp bila xnak mula la lupe sume JANJI2 dulu...sape yg akan ingat JANJI tu???mestilah org yg menerima JANJI tersebutkan...



Ada satu persoalan yang selalu saya fikirkan...Dlm ISLAM sekiranya kita mengingkari JANJI2 tersebut kita di kategorikan sbg ciri2 org munafik..adakah PEMBUAT JANJI ini tidak takut sekiranya tergolong dlm org munafik?Bagaimana sekiranya ada pihak yg ingin menuntut janjinya meskipun dia sudah meinggal??

Ermm sume ni hanyalah permainan dunia...cuma satu je la yang saya harap..dlm bercinta xpyh la nak berJANJI2 sgt sekiranya benda tu tak pasti..buat tmbh dosa jer...pertama: ingkari janji, kedua: menyakiti hati n perasaan pihak lain...utk maafkan sesama muslim, kita kene minta maaf..seandainya pihak yg disakiti tidak ingin memaafkan pihak yg suka membuat janji, bagaimana pula di akhirat nanti..Waalluhalam...Moga2 kita sentiasa beringat sesama kita...

Saturday, 22 September 2012

Imbas Kembali

Salam...pe habaq sume??da mcm cikgu la plak kan duk tnyer habaq  masing2...hihihi penat sbnrnyer duk cari citer OST AKU KAU DAN DIA..sampai skrg xjumper2 tu yg nak menaip sat...hihi
Sebelum sy menaip pnjg kat blog ni,sy nak gtau la yg blog ni ditubuhkan atas beberapa sebab...pertamanya: ingin meluahkan apa yg terbuku d hati..almaklumla xtau nak story kat sape so blog ni tempat sy meluahkan apa yg saya rasa dlm menempuh liku2 kehidupan ni..huhu..kedua: saje je nak menaip sbb xde keje kan..huhu..so kalu citer kat cni xsedap jgn la complaint ek sbb sy wat ni pun utk suka2 jer..:)

Kali ni topik imbas kembali..mcm carta lagu tu..hihi..nak imbas pasal pe ek??imbas pasal kenangan hidup yg indah bertukar menjadi gelap..biasa la tu norma kehidupan kan..cume tabah n xtabah je la nak tempuhnyer..huhu

Masa tengah indah dulu, lagu2 yg saya suka adalah BERDUA BERSATU dr forteen...lagu tu best n saya suka dgn lirik..di ikuti dgn lagu AISHITERU by Zivilia..Pastu masa kemuncak nak mengalami kegelapan tu lagu dr Ramlah Ram n sleq, SESAAT KAU DATANG..pergh lagu tu mmg menusuk kalbu tul..sentap nak mak dgr..hihi...masa tu lagu2 sume nak sentap kan mcm lagu 3 suara tu..tajuknyer BERIBU SESALAN...pergh tu mmg berganda2 sesalannyer..hahaha 

Bila da betui2 gelap, lagu yg plg best kene ngan hidup adalah lagu dr Shila Amzah, Deja Vu...pastu lagu dr album 3 suara, Semua Isi Hatimu...bila dgr mesti la sedih, mana taknyer kene ngan hidup..nk wat caner da nasib bdn...Erm x ketinggalan juga lagu dr Wali Band mcm Puaskah, Harga Diriku, dan lain2 lg yg ada dlm Album Wali tu...huhu


Sekarang, hdp kene teruskan w/pun hati terseksa..hadapi dengan senyuman kerana dgn senyuman kita dpt membahagiakan khdpn org lain yg ada d sekeliling kita..w/pun hdp kita x bahagia at least kita dpt membahagiakan org2 yg berada di sekeliling kita...peace no war...hihi xpasai2 kan..





K la saya nak wat keje lain da..c u next time!!!...:)

Thursday, 13 September 2012

Untuk Dia


Salam sumerrr..selamat pagi..semoga korang ceria2 selalu yer...kali ni sy tidak byk menulis pasal isi hati saya, cukuplah sekadar lirik lagu yg sy akan paste kan di bwh ni nyanyian oleh Shila Amzah..suka dgr and tgk video clip dia..tiap2 mlm sblm tdo saya akan view video ni berulang2 kali..memang kene la ngan kehidupan saya skrg..huhu..sbb tu suka dgr hr2...Ermm k lah saya xtau nak merepek apa lg pepagi ni, korang baca je la yerkkk..nak video or mp3 korang google la sendiri eh..hhihi..


Lirik Lagu Shila Amzah – Déjà Vu ( OST Aku, Kau & Dia )


Aku bukan lemah tanpa cinta
Hanya tidak mampu sendiri tanpanya
Biarkan aku menangis kerna derita

Dia hadir mengubatkan rindu
Mengajarkan aku erti cinta
Namun semua tidak seindah ku sangka


( Chorus )
Dialah yang aku inginkan
Dia cinta yang kudambakan
Namun semua hanya tinggal mimpi
Terpisahnya cinta

Aku harus melupakannya
Aku harus memadam rasa
Namun hati tidak pernah mampu
Melepas kau pergi

( Ulang chorus )

Setelah sedar dari mimpi
Harus ku terus hidup tanpamu
Kini ku pasrah segalanya
Tentang cinta

Lagu : Sharon Paul
Lirik : Imillya Irwani


Tuesday, 7 August 2012

Luka

Assalamualaikum sumerrr..lama x sy x mengupdate blog ni...smntra ada masa ni tu yg update blog sat..hihihi...Skrg ni kita masih lg berada di bulan Ramadan ye anak2 sekalian (mcm ustaz la plak kan...hihihi)....Topik kali ni yg hendak di bincangkan adalah LUKA...Mesti sumer org tau kan apa itu LUKA????ye betui tu....LUKA dalaman dan juge LUKA luaran...hihihi


Berbalik pada topik kita td, seperti yg sedia maklum...(eh da mcm berkhutbah la plak...huhu) luka itu hanya boleh sembuh jika ada penawar or ubat yg berkesesuaian dgn luka tersebut. Sbg cth, luka pd kaki kita boleh nampak dgn jelas bukan...bila kita nampak kita akan terus mengambil ubat utk membiarkan luka itu kering...itu lah contoh luka luaran...tp bila luka dalaman ni mcm mana kita nak ubati???


Dlm kes ni, kecederaan pada luka dalaman bergantung kepada situasi..Contoh yg plg dekat adalah sejarah hidup saya sendiri...ingat ye sudah menjadi SEJARAH...Selalunya HATI akan menjadi mangsa kelukaan bila berlaku musibah...Sy akui dgn pepatah org2 dulu: Luka kat dlm xde sape yg nampak n sukar utk sembuh melainkan keimanan dan ketaqwaan kita kpd ALLAH s.w.t. 


Mungkin pada luaran saya nampak bersahaja n masih boleh gelak ketawa seperti biasa tetapi dlm hati xde sape yg tau..memang benar apa yg ustaz azhar idrus perkatakan...
mgkn sbb terlalu terpendam apa yg saya rasa menyebabkan HATI & Jantung saya sgt lemah...saya syg dgn bdn sy,oleh itu saya nak jaga HATI & Jantung sy baik2....saya nak lupakan segala2nya yg berlaku dlm hdp saya..

Ni petikan saya amik dr filem OST Hanya Aku Cinta Kau Seorang (H.A.C.K.S):
"Baru ku sedari, janji hanya la kata2 yang tertulis di dlm kertas, org yg memberi janji mungkin mudah utk melupakannya tetapi org yg menerima janji akan ingat sampai akhir hayatnya"....Oleh itu jgn la kita memungkiri janji kerana ia nya akan di gelar org munafik...Jgn lah memberi harapan yg xpasti kepada seseorang kerana ianya sgt menyedihkan dan mengecewakan...

Bila saya sakit, baru saya sedar yg saya masih memerlukan hati & jantung utk saya teruskan hidup..yg plg penting sy ingin membahagiakan kedua ibu bapa saya, adik beradik saya dan org di sekeliling saya...InsyaAllah saya akan lebih tenang utk meneruskan perjalanan hidupku ini...

Memang benar ungkapan ni...Nak menyukai seseorang hanya mengambil masa 1 jam je (tu pun da kira lama) tp utk melupakan seseorang yg pnh bg kita harapan mengambil masa bertahun2 lamanya...Moga2 imanku kuat dan tabah dlm menghadapi segala cabaran dan dugaan yg berlaku di duniamu ni, ya Allah...So, utk hidup lebih aman dan tenteram biarlah ianya dtg sendiri...insyaAllah, ALLAH tau apa yg terbaik utk kita kan...



Kesimpulannya, jaga lah hati,jantung dan organ2 lain dlm bdn kita dgn baik..jgn la kerana seseorang salah satu organ kita xberfungsi n kita menjadi lemah...ingatlah bahawa ALLAH sentiasa ada utk memberi kita kekuatan dan petunjuk dlm menghadapi hidup...La Tahzan yer...saya pun xnak bersedih juger...hihihi....Apa2 pun sentiasa la muhasabah diri utk berubah ke arah kebaikan..insyaAllah and Salam...Selamat Berbuka ye kawan2....:)


Saturday, 28 July 2012

Pose & Rayer

Assalamualaikum wat pembaca sumer....Kali ni sy nk bercerita tentang puasa dan raya...bukn nk bercerita tentang kelebihan berpuasa tetapi nk bercerita tentang kisah hdp sy semasa di bulan puasa..:) 

Ogos 2011
Kalau xsilap saya, thn lepas puasa bulan 8..itu lah saat yg saya rasa epy sekali sbb pose masa tu berbeza sgt dgn pose2 sblm ni...hihi..biasa la hati tgh berbunga kan...hahaha..dulu juadah makanan berbuka beli bersama tp skrg phm2 sendiri je la ek..hihihi..

Dulu masa belajar, byk masa free..bile2 jer leh g jejalan..g jln TAR,g IOI Mall...memang best la sbb xramai org...pergi plak hr biasa memang best la kan...xyah nak bersesak2 ngan org ramai..huhuhu...Ada satu part, bila sy nampak "Baju Melayu" teringin je nak belikan utk seseorang...tp tu dulu la..sumernya sudey tinggal sejarah...mcm lagu aishiteru 2: "Janji hanya tinggal janji..sakit hati yg ku rasa"....


July 2012
Puasa pun bermula...best time puasa ni sbb boleh pulang awl tp smpi umah tetap lambat gak sbb jem...huhu..akan ku kuatkan smgt utk mencari rezeki w/pun pelbagai rintangan dan halangan yg harus ku tempuhi...Ok sambung citer semula..hihihi


Kali ni puasa memang best la..puasa dgn teman2 baru (SL1M)..diarg memang awesome!!!...tp di sebalik senyuman tersembunyi satu perasaan yg sgt sedih...mcm gambar kat sebelah ni..huhuhu

Kadang2 tu bila nampak "Baju Melayu" nak je belikan utk "dia" tp bila ingat status blk,saya xde hak utk memberikan dia "Baju Melayu"..huhu...saya sedar akan 'kestatusan' diri saya yg sebenar...so saya hanya buley melihat n pendamkan je hasrat sy tu...huhuhu



Tahun 2012 adalah tahun plg mencabar la dlm hdp saya di ibu kota ni...sume saya kene lalui seorang diri..selagi hidup, sumenyer ni kene lalui dengan kekuatan fizikal dan mental serta perlindungan dr Allah s.w.t....Mcm mana la raya tahun ni...bingung sudey....huhuhu


Sekarang ni hanya masa je yg buley menentukan segala2nya...N saya gagal dlm kehidupan tp sy ingin berjaya dlm kerjaya...Moga2 saya dpt jd permanent staff suatu hr nanti...w/pun mcm2 yg saya kene tempuhi akan sy gagahkan jua utk berjaya...Hanya Allah saje yg tau keperitan dlm hidup saya ni...




Ok sumer...semoga puasa kali ni menjadi lebih baik dr thn sebelum2nya...Sy harap sy dpt membalas jasa n memberikan kebahagiaan kepada kedua ibu bapa saya, adik beradik saya dan org2 di sekeliling saya..InsyaAllah...semoga sumernya berjalan seperti sedia kala...amin...Wasalam